2025.01.27 – 03.01.
Kalbėti apie mitus (gr. μύθος – pasakojimas, padavimas) yra sudėtinga. Tai yra gan plati, įvairialypė ir neišsenkanti tema, vedanti vis į naujas diskusijas, analizes. Remiantis J. Campbell, Freudo požiūriu, mitai yra artimi sapnams psichologine prasme.
Autorius tyrinėja savo giliausią vidinį pasaulį ir stengiasi užčiuopti ten matomus vaizdinius – vizijas, kurios kyla jame glūdinčių mitų pagrindu. Mitai kyla iš vaizduotės. Turimi saviti mitologiniai vaizdiniai, per kuriuos sąmonė bendrauja su pasąmone, persipina su asmeniniais sapnais ir atsiranda transcendentinis santykis su dabartimi. Mitinės būtybės susilieja su mistinėmis.
Ryškiomis, tirštomis, giliai stebėtojų žvilgsnius panardinančiomis spalvomis, ir pasitelkus gestinę tapybą su ekspresyviais potėpiais kuriama savitai keista, menama ir tuo pačiu intriguojanti realybė, kurioje nėra varžančių taisyklių. Vyraujančios mi(s)tinės būtybės, fantasmagoriški, antropomorfinių bruožų įgavę personažai, atklydę iš sapnų, praskleidžia paslapties šydą ir kviečia žiūrovą (-ę) pažvelgti į jų kuriamas misterijas. Galbūt net pamatyti totemą… Būtybės spinduliuoja išskirtine energija, kuri prikausto žiūrinčiojo (-osios) žvilgsnį ir vilioja tyrinėti kiekvieną detalę, svarbu tik jų nebijoti, nes kartais jos šelmiškos, o kartais – makabriškos. Tai tik žaidimas be taisyklių, svarbu turėti humoro jausmą.
Autorius drobėse kuria daugiasluoksnišką naratyvą vis provokuojant stebėtoją. Vienas iš sluoksnių sudedamųjų dalių – ironija. Kuo ilgiau žiūrovas (-ė) sąveikauja su tapybos kūriniu, tuo daugiau atsiveria sluoksnių, kurie leidžia pasinerti į naujus potyrius, apmąstymus apskritai apie žmogaus vidinį gyvenimą.
* * *
Arvydas Martinaitis (g. 1971), Lietuva
Dailininkas yra abstrakcionizmo, ekspresionizmo ir gestinės tapybos šalininkas. Darbuose vyrauja gan ekspresyvi ir tiršta tapymo maniera. Pagrindinis kūrybos elementas tapybos, akvarelės ir piešinių kūriniuose – spalvos. Kūrinių retrospektyvoje, pavyzdžiui, galima rasti ir abstrakčios tapybos, kurioje vyrauja tik oranžinė spalva ir jos atspalviai. Pažymėtina, kad tapytojas kuria pagautas emocijos, čia ir dabar, neperpiešia popieriuje sudėliotą kompoziciją. Kūrybai gan ne mažą įtaką daro muzika.
A. Martinaitis Vilniaus dailės akademijoje įgijo tapybos specialybę, dirba dėstytoju Kauno kolegijos Menų ir ugdymo fakultete ir priklauso Lietuvos dailės sąjungai. Aktyvus ir produktyvus kūrėjas, suorganizavęs daugiau nei 20 personalinių parodų, dalyvavęs daugiau nei 30 grupinių meno parodų Lietuvoje ir kitose šalyse. Vienas iš svarbesnių personalinių parodų pavyzdžių – tapybos paroda „Geriau nebus“, įvykusi 2022 m. Mark Rothko meno centre Daugpilio mieste, Latvijoje. Menininko kūryba pristatyta meno mugėse, pavyzdžiui, tarptautinėje šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius“. Pažymėtina, jog Martinaitis kuruoja tarptautinius plenerus, kitų autorių parodas ir buvo vienas iš galerijos Kauno kolegijos Menų akademijos „Pelėdų kalno“ galerijos (anksčiau Kauno kolegijos Justino Vienožinskio menų fakulteto galerija) iniciatorių. 2021 ir 2022 metais tapytojui skirtos Lietuvos kultūros tarybos stipendijos.
Parodos kuratorė: Ieva Vitkauskaitė
Parodos rėmėjas: Kauno kolegija