lt / en
Visos parodos

Eimutis Markūnas TRANSFUZIJOS

2024 m. rugpjūtį Vilniaus rotušėje buvo eksponuojama Eimučio Markūno paroda TRANSFUZIJOS.

Eimutis Markūnas (g. 1959) – įvairiaplanis ir įvairiapusis menininkas, kuriantis vitražus, tapybos, grafikos, video kūrinius, piešinius, fotografijas, instaliacijas, objektus, akcijas. Apie prigimtinį menininko asmenybės vitališkumą ir nesustabdomą kūrybos vyksmą byloja per šimtą viešosiose ir privačiose erdvėse įgyvendintų vitražų bei meninio stiklo objektų, instaliacijų bei akcijų, per pusšimtis personalinių ekspozicijų, aktyvus dalyvavimas įvairiose parodose Lietuvoje ir užsienyje.

Dailininko kūrinių yra įsigiję Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus Kaune, Vilniaus dailės akademijos muziejus, Suomijos stiklo muziejus Ryhimekyje, Vokietijos Emschertal muziejus, Valstybinis miesto muziejus Berlyne (Scharf–Gerstenberg kolekcija), Marko Rothko meno centras Daugpilyje (Latvija), „Imago Mundi“ fondas Italijoje (Luciano Benettono kolekcija), privatūs Lietuvos, Čekijos, Kanados, Suomijos, Nyderlandų, Danijos, Airijos, Vokietijos, Norvegijos, JAV, Prancūzijos, Estijos, Belgijos, Australijos, Latvijos, Ispanijos, Indijos, Nepalo kolekcininkai.

Tačiau menininko kūrybos vertę nusako anaiptol ne įvairovė ar kiekybė, bet originalus mąstymas ir savitas raiškos stilius. Viena vertus, tai neatsiejama nuo konteksto kaip kūrėją supančios aplinkos – E. Markūnas priklauso vadinamajai „Lūžio kartos“ menininkų generacijai, kuri sietina su XX a. 9–10 deš. Lietuvoje vykusiais meno lauko procesais ir grupės „Angis“, susikūrusios 1990 m., judėjimu. Antra vertus, tai individualus kūrėjo santykis su pasaulio suvokimu ir vertinimu bei su sąmoningai sau keliamais tikslais. E. Markūnui kūryba – vidinė būtinybė ir nesibaigiantis procesas. Procesas, kur sąveikauja jausmas ir mintis. Šie du dėmenys kaskart įgyja naujų daugiaprasmių naratyvų.

Parodoje dailininkas eksponavo tik nedidelę dalį savo kūrybos – tapybą ir piešinius. Būtent tapyboje ryškiausiai atsiskleidžia emocionalusis E. Markūno asmenybės pradas. Kaip svarbiausią raiškos priemonę dailininkas pasitelkia spalvą, šviesą ir gestą. Dinamiška potėpių raiška ant didelio formato drobių, popieriaus, medžio ar gofruoto metalo plokščių, kaip ir spalvos suvokimas, E. Markūno kūryboje kito: nuo aktyvaus kolorito iki monochromijos vaizdiniuose, sukurtuose grafito technika (tapyba grafitu). O energinis šviesos poveikis ir neribota fantazija galingai atsikleidžia meistriškai autorine technika sukurtuose piešiniuose.

Pasak poeto Juliaus Kelero, juose tarsi iš pirmapradžio kosminio gaivalo gimsta žmogiškoji prigimtis. Iš nebūties ar pasąmonės gelmių išnyra bauginantys, bet sykiu hipnotizuojantys vaizdai. Iš chaoso gimsta naujas pasaulis. Eimučio Markūno pasaulis.

dr. Danutė Zovienė

Parodos partneris  ir monografijos "Eimutis Markūnas. KALBĖJIMAS VĖJAMS" leidėjas – galerija MENO PARKAS