Martos Vosyliūtės paroda MARTOS KALENDORIUS Vilniaus rotušėje veikė 2023 m. gegužės 31 - liepos 1 d.
Parodos kuratorė Skaidra Trilupaitytė apie parodą:
700-ojo sostinės jubiliejaus proga Marta Vosyliūtė sumanė erdvinį žaidimą – savųjų miesto „fetišų“ dėlionę interjere. Patį kalendorių dar 2021 m. pabaigoje menininkė išleido kaip atskirą leidinį ir šį dabartinės ekspozicijos provaizdį galime interpretuoti ilgametės vilnietiško meno tradicijos kontekste. Tarkime, Lietuvos kultūros ir meno istorijoje žinome egzistuojant Vilniaus albumus (ypač plitusius XIX a. pab. – XX a. pr.). Literatūroje, eseistikoje ne sykį skaičiuoti Vilniaus vardai, istorijos žinovai sekdavo egzotiškais dingusio Vilniaus pėdsakais.
Tapybos, objektų, scenografijos ar audinių kūriniais pagarsėjusi M. Vosyliūtė taip pat ne pirmą dešimtmetį įdėmiai žvalgosi po savo mėgstamus rajonus ir fiksuoja sostinės kaitos procesus. Jos Vilniuje pamatome ne klasikinėje dailėje įprastus reprezentacinius pilių, Katedros ir senamiesčio bokštų vaizdus, bet neparadines erdves: įžambiai suštrichuotus Prokuratūros langus – tarsi laiko įtrūkius – ir visomis vaivorykštės spalvomis nušvitusias stoties, buvusio Žalgirio stadiono ar senojo Kalvarijų turgaus prieigas.
Čia išaukštinamos raugintų kopūstų pardavėjos (pasak Martos, amžinosios vilnietės), „VEKS kapsulė“ virsta besmegeniu, veidrodiniai dangoraižių ofisuose generuojamų „didelių pinigų“ atspindžiai mirguliuoja miestą padalinančios upės vingyje. Urbanistinis Martos dekoras perkeliamas ant vilnietiškų suknelių, išsipučia į drobinį maišelį. Ant jo „užsikabliuoja“ jau istoriniu tapęs geležinkeliečių Kablys.
Dailininkė mėgsta juokauti ir tyčia iškraipo įprastą romantinį miesto peizažo žanrą, mėgaujasi reikšmingų šiuolaikinių paminklų virsmu begaliniais ornamentais ant kokios nors banalios medžiagos. Kartotės ir dėlionės erdvėje bei plokštumoje kiekvieną sykį įgauna vis kitas konfigūracijas – patekęs ant tekstilės audinio net ir garsusis Vamzdis tampa grynąja puošyba. Didingi kūrėjų vyrų kurti objektai nureikšminami, tačiau vis dar atpažįstami kaip aštrias politines diskusijas kėlę architektūros ar skulptūros paminklai.
Menininkė savavališkai išdidina, sumažina arba ryškiai prispalvina pasirinktus vaizdus ir posakius, paversdama juos juokingais dangovaizdžiais ir anti-skulptūromis. Tada ji žiūrovams mirkteli iš fotografinio autoportreto, valiūkiškai pamojuoja ranka. Anti-turistinės „martiškosios“ atvirutės taip pat atlieka savotišką sezonų kaitos žymeklių arba miesto spalvinio grojaraščio funkciją. Kaip bežiūrėsime, iš jubiliejinės apvalios sukakties čia išleidžiami visi tradicinio iškilmingumo syvai – savuosius netaisyklingus kalendorinius metus Marta pritvindo žaismės ir sarkazmo. Tuo būdu į rimtą Rotušės interjerą ji įskelia juoko kibirkštis. Juk ir parodą ši Vilniaus dailininkė galiausiai skiria tiems, su kuriais kvatojosi.
Nuotraukos - Vyto Nomado